Roy's peak en wel of geen heli-hike - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Stephanie Blom - WaarBenJij.nu Roy's peak en wel of geen heli-hike - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Stephanie Blom - WaarBenJij.nu

Roy's peak en wel of geen heli-hike

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

21 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

De hike naar Roy's Peak stond op het programma. In de ochtend een lunch samengesteld en om 8.30u vertrokken we naar het startpunt van de hike. Onze camping was dichtbij dus rond 8.45u begonnen we aan de klim. Vrienden die deze hike eerder hadden gelopen hadden me al gewaarschuwd. Deze hike is heel pittig. En dat was hij ook. 3 Uur lang stijl omhoog. Na veel gesteun, gesputter en gehaper de top bereikt. En het uitzicht was het allemaal waard. Vervolgens in de rij gestaan voor de foto. Jawel, jullie lezen het goed. Want er is een heel fotogeniek plekje waar iedereen de foto wilt nemen. En ik wil dat natuurlijk ook. Bas is inmiddels al die foto's van mij wel zat, maar is toch zo lief om met me mee in de rij te staan. Na DE foto te hebben genomen aan de afdaling begonnen. Dat ging een stuk soepeler dan omhoog. Ik was me de hele hike al aan het verheugen om boodschappen te doen, waarom, geen idee, maar de hike gingen we naar de winkel. Denkdat ik door het hiken zin in elkere Di gen had gekregen. Ons mandje was al aardig gevuld toen ik een bekend gezicht aan het eind van het gangpad zag. Vol ongeloof keken we elkaar aan. "Hè, wat doen jullie hier?" We wisten dat Bart en Saskia, vrienden uit Hilversum, in Nieuw Zeeland zouden zijn, maar totaal onverwachts waren we in Wanaka allemaal boodschappen aan het doen. In de winkel stonden we het personeel in de weg terwijl we reisverhalen uitwisselden. Besloten elkaar na het boodschappen doen op te zoeken en nog een drankje te drinken. Zo gezegd, zo gedaan en een gezellig terrasje later gingen Bas en ik nog richting de west kust. We vertrokken in de namiddag en om 20u een kampeerplek gezocht en gesetteld. Het regende flink en Bas is flink belaagd door de kleine locale steekvliegjes... Na een heerlijk nachtje in de tent met geklater van de regen onze reis via Bruce Bay vervolgd naar de Fox Glacier en de Frans Josef Glacier. Bruce Bay is heel ruw en woest, oerwoud grenst aan zee en het regende flink. Dus met regenkleding aan de auto uit en even 20min uitgewaaid. Toen de auto in en door naar Fox. Daar een spiegelmeer bezocht, maar helaas voor ons was de weerspiegeling van wolken en niet van mooie bergtoppen. Des al niet te min een lekker uurtje om het meer gewandeld en nog een ander uitkijkpunt bezocht van waar je de Fox gletsjer kon zien, maar ook helaas daarvoor washet te bewolkt. Begin van de middag aangekomen in Franz Josef. We hadden nog de hele middag en avond voor ons en we hebben besloten om in de avond lekker te gaan ontspannen in de hot pools. Ons reistempo is zo hoog dat wat ontspanning geen kwaad kan. 3 Warme baden later en met een rood koppie verlieten we de baden om daarna lekker in slaap te vallen. De dag erna werden we fit wakker en enthousiast want de heli-hike op de gletsjer stond op het programma. Maar eenmaal aangekomen bij de vertrekhal bleken alle tot dan toe geplande ochtend vluchten te zijn geannuleerd. Verslagen mensen zaten te wachten op meer nieuws. Onze heli hike stond nog on hold. We durfden ons er niet meer te veel op te verheugen, want met laaghangende bewolking gaat het feest niet door. Na een klein half uur kwam het verlossende bericht. Onze hike ging door, maar er kon nog tot aan de helikopter besloten worden om alles te annuleren, dus nog niet te vroeg juichen. Na een uitgebreide briefing, extra kleding, spikes en zin in avontuur liepen we richting de platforms. Onderweg hoorden we dat de groep voor ons vertrokken was. Eenmaal bij de platforms was ook duidelijk dat wij de 2e groep waren die ook mochten vertrekken. En, kleintjes mogen voorin! Is 1.60m zijn toch nog ergens goed voor. Na een praatje met de piloot vertrokken naar de gletsjer, zo gaaf om een gletsjer te zien omringd door regenwoud. Dit is een van de 3 gletsjer ter wereld die in zo'n klimaat ligt. En dan het landen op het ijs. Dat ging heel soepel, maar wat een wind komt van die propeller. En de eerste stapjes op het ijs waren glibberig, omdat we de spikes nog niet hadden ondergebonden. Nadat we dat gedaan hadden kon de tocht beginnen. Gids met pikhouweel voorop en wij erachter in een rij. Er waren al bestaande paden, maar door het weer veranderde die dagelijks of om een paar dagen. Doordat het de afgelopen dagen veel geregend had waren de paden minder goed beloopbaar en moest onze gids flink hakken. Voordeel was wel dat veel blauw ijs van de gletsjer te zien was (diepere laag ijs). Na ruim 3 uur hiken over het ijs en een foto maken in een soort ijsgrot was het toch echt afgelopen. We waren terug bij de landplaats van de helikopter en vlogen weer terug naar het dorpje. Vanuit daar dezelfde dag weet terug naar Wanaka gereden om daar in de avond de tent op te zetten en te eten. De ochtend erna rustig opgestaan, boodschappen gedaan zonder Bart en Sas tegen te komen en nog wat fantastische souvenier tjes te hebben gekocht onze reis vervolgd naar Queenstown. In Queenstown een paardrijtocht geboekt (zonder Bas, want die vindt paardrijden tijdverspilling) en een cruise door Milfort Sounds geboekt voor 23 februari. Er werd echt aangeraden om die tijdig te boeken, dus dat ook maar gedaan. Vanavond lekker in de tent slapen en dan is het morgenvroeg voor mij paardrijtijd! En de route is langs filmlocaties van de Lord of the Rings!