Zuidereiland - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Stephanie Blom - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Stephanie Blom - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

17 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Mount Cook

Hallootjes vanaf het zuidereiland! Het Noordereiland hebben we afgesloten met een namiddag Wellington en in de doorop volgende nacht hebben we de ferry naar het zuidereiland genomen. De ferry nemen ging gemakkelijk en aan boord hadden Bas en ik een paar stoelen geclaimd zodat we konden slapen. Na een korte nacht kwamen we om 6.30 aan in een regenachtig, grijs Picton. Besloten om door te rijden en te ontbijten in Blenheim. Ter plekke gekeken naar plaatselijke dingen om te doen. Een hike naar mount Vernon werd aangeraden. Dus om 8u begonnen we aan een kleine hike met uitzicht over Blenheim. Alleen was het grijs en bewolk en het uitzicht was minder mooi alsbeschreven. Maar we waren wel wakker en weer fit om door te rijden naar Kaikoura. Een stop die we eigenlijk niet op de route hadden, maar toch besloten deze te maken en er een walvistocht te boeken. Bij het boeken van de tour werd aangegeven dat als je last van zeeziekte had, je beter medicatie kon halen. En ik ken mezelf en boten, dat beloofd niet veel goeds. Dus bij de locale farmacy een receptje gehaald en voor vertrek de medicatie ingenomen. En het was nodig, wat een geschommel... Maar het schommelen werd beloond met een walvis en later nog tientallen dolfijnen die bij onze boot kwamen zwemmen. Ook de kustlijn rondom Kaikoura was prachtig, veel rotsen en op sommige plekken lagen zeehonden. Na de boottocht wat gegeten en nog een uurtje zuidelijker gereden voor een kampeerplekje aan zee. Dat laatste was iets te enthousiast. De vermoeidheid brak open de tent opzetten werd een last. Ondanks dat hebben we alles in orde gemaakt om de dag erna lekker aan het strand wakker te worden. Na een ontbijtje veel km's met de auto gemaakt richting lake Tekapo en het Mount Cook National Park. Daar aangekomen hebben we de tent opgezet en hadden we als tip gekregen om naar het meer van de Tasman gletsjer te gaan. Een keer per 4 jaar laat de gletsjer stukken ijs los die dan in het meer drijven. Maar eerst nog wat eten. En toen gebeurde het, ik verbrande mijn hand aan de kookplaat, en niet zo'n beetje ook. Vier vingertoppen flink verbrand en her en der nog wat plekjes rondom mijn vingers. Gelukkig was er al snel iemand van de ehbo die me een speciaal gelverbandje gaf. En gelukkig had Bas de tent opgezet incl matrasjes en slaapzakken, het eten verder bereid en nog tal andere dingen in orde gemaakt. Na wat te hebben gegeten en provisorisch te hebben gedoucht zijn we naar het gletsjer meer gereden. Dat was echt de moeite waard met al die drijvende ijsblokken. Daarna lekker ons tentje ingedoken en uitgerust wakker geworden om de hooker valley track te hiken. En wat een uitzichten weer. De bergen met besneeuwde toppen in de verte en opnieuw rivieren en gletsjers die elkaar afwisselden. Na deze hike nog naar kort naar Kea point gelopen waar opnieuw een mooi uitkijkpunt was. Hierna besloten terug naar de auto te gaan en het national park achter ons te laten. Op naar Wanaka waar we vannacht op een bedje gaan slapen! En op naar Roy's Peak, de volgende hike die op het programma staat.